Page

Info seputar dunia bisnis, pendidikan dan infotainment

MAKALAH AQIDAH AKHLAK



BAB I
PENDAHULUAN
  1. A.    Latar Belakang
Kepercayaan merupakan hal terpenting dalam suatu agama termasuk agama islam. Islam adalah agama yang benar, agama yang selalu mengajarkan kebaikan. Maka, kepercayaan, keyakinan, atau keimanan adalah hal utama dalam agama islam.
Aqidah dan keimanan adalah hal utama yang menentukan keselamatan hidup seseorang. Iman artinya percaya, percaya bahwa Allah SWT. itu ada. Allah lah yang telah menciptakan dunia ini dengan segala isinya. Keimanan berarti juga percaya bahwa Nabi Muhammad SAW adalah utusan Allah SWT.
Sesungguhnya asas pertama kali yang tegak diatasnya masyarakat islam adalah aqidah, itulah aqidah islam. Maka tugas masyarakat islam yang pertama adalah memelihara aqidah, menjaga dan memperkuat serta memancarkan sinarnya ke seluruh penjuru dunia.
  1. B.     Tujuan
    1. Mengetahui arti aqidah dan keimanan.
    2. Mengetahui rukun-rukun iman.
    3. Mengetahui pentingnya aqidah dan keimana
    4. Mempertebal keyakinan kita ke pada Allah SWT.













BAB II
ISI
  1. A.    Pengertian Aqidah
Akidah dari segi bahasa bererti simpulan iman ataupun pegangan yang kuat atau satu keyakinan yang menjadi pegangan yang kuat.
Akidah dari sudut istilah ialah kepercayaan yang pasti dan keputusan yang muktamat tidak bercampur dengan syak atau keraguan pada seseorang yang berakidah sama ada akidah yang betul atau sebaliknya.
Aqidah sebenarnya adalah ilmu yang membicarakan perkara-perkara yang berkaitan keyakinan terhadap Allah swt dan sifat-sifat kesempurnaan-Nya. Setiap umat islam wajib mengetahui, mempelajari dan mendalami ilmu akidah supaya tidak berlaku perkara-perkara yang membawa kepada penyelewengan akidah kepada Allah SWT. Akidah sebenarnya adalah akidah yang berdasarkan pada al-Quran dan As-Sunnah.
Aqidah Islamiyah dapat disimpulkan dengan rumusan
Secara bahasa, iman berarti membenarkan ( تصديق ), sementara menurut istilah
adalah Mengucapkan dengan lisan, membenarkan dalam hati dan mengamalkan
dalam perbuatannya.
Iman berarti meyakini dengan hati, mengucapkan dengan lisan, dan mengamalkan dalam bentuk perbuatan, bahwa Allah itu ada dengan segala kesempurnaannya, bahwa Nabi Muhammad adalah utusan Allah.
  1. B.     Macam-macam Ilmu Aqidah
Macam-macam ilmu aqidah antara lain:
  1. Ilmu Tauhid
Ilmu yang menerangkan tentang sifat Allah swt yang wajib diketahui dan dipercayai.
  1. Ilmu Usuluddin
Suatu ilmu yang kepercayaan dalam agama Islam, iaitu kepercayaan kepada Allah swt dan pesuruh-Nya.
  1. Ilmu Makrifat
Suatu ilmu yang membahaskan perkara-perkara yang berhubung dengan cara-cara mengenal Allah SWT.
  1. Ilmu Kalam
Sesuatu ilmu yang membahas tentang akidah dengan dalil-dalil aqliah (ilmiah) sebagai perisai terhadap segala tentangan daripada pihak lawan.
  1. Ilmu Akidah
Suatu ilmu yang membahas tentang perkara-perkara yang berhubung dengan keimanan kepada Allah SWT.
  1. C.    Akidah Islamiyyah
Aqidah islamiyah adalah iman kepada Allah SWT, Malaikat-malaikat-Nya, Kitab-kitab-Nya, Rasul-rasul-Nya, Hari Kiamat, Qada dan Qadar (baik buruknya) dari Allah SWT. Makna Iman adalah pembenaran secara pasti (tashdiq al-jazim) sesuai dengan kenyataan berdasarkan dalil. Jika pembenaran saja tanpa disertai dalil tidak digolongkan iman, kerana tidak termasuk pembenaran yang pasti kecuali apabila bersumber dari dalil. Jika tidak disertai dalil maka tidak ada kepastian.
Jadi, kalau cuma pembenaran saja terhadap suatu berita tidak termasuk iman. Berdasarkan hal ini pembenaran harus berdasarkan dalil agar menjadi bersifat pasti, atau agar tergolong iman. Ini bererti adanya dalil terhadap segala sesuatu yang dituntut untuk diimani adalah suatu hal yang pasti agar pembenaran terhadap sesuatu tadi tergolong iman. Maka adanya dalil merupakan syarat utama adanya keimanan, tanpa melihat lagi apakah hal itu sahih (benar) atau fasid (rosak).
Sumber-sumber aqidah islamiah (مصدارالعقيدة الإسلامية)
 antara lain:
  1. Sumber aqidah Islamiyyah yang pertama dan paling utama adalah al-Qur’an yang merupakan kalamullah yang sama sekali tidak terdapat keraguan didalamnya.
  2. Sumber yang kedua adalah as-Sunnah an-Nabawiyyah yang merupakan
    penjelas dan pemerinci dari al-Qur’an.
  3. Sumber yang ketiga adalah al-Ijma’ yaitu kesepakatan para ulama baik salaf
    (terdahulu) maupun khalaf (terkemudian) tentang sesuatu hal.
              Pilar-pilar aqidah islamiyyah (أرآان القيدة الإسلامية) antara lain:
  1. Keyakinan (iman) kepada Allah SWT (QS 2/177, 4/136) sebagai pencipta,
    pemilik, pemberi rizqi, penguasa, pengatur, pembimbing kita.
  2. Keyakinan (iman) kepada Malaikat2 Allah SWT (QS 2/97,98,177,285;
    4/136), sebagai makhluq yang diciptakan dari cahaya (nuur) dan tidak pernah
    bermaksiat serta selalu taat pada perintah Allah.
  3. Keyakinan (iman) kepada semua Kitab2 yang diturunkan Allah SWT (QS
    2/177, 4/136) baik kepada Nabi Muhammad SAW maupun kepada Nabi2
    sebelumnya, seperti Taurat Musa as, Injil Isa as, Zabur Daud as, dan shuhuf Ibrahim as.
  4. Keyakinan (iman) kepada para Rasul as (QS 2/98, 4/136), yaitu semua
    manusia yang diutus oleh Allah SWT kepada ummatnya masing2 yang dalam al-Qur’an disebutkan 25 orang jumlahnya yang wajib diimani.
  5. Keyakinan (iman) kepada hari Akhir (QS 2/177, 4/135), yaitu adanya hari
    pembalasan atas semua amal yang dilakukan manusia.
  6. Keyakinan (iman) kepada qadha’ dan qadar Allah SWT (QS 25/2), hadits
    Jibril dari Umar ra (HR Muslim).
Dalil Aqidah Islamiyah itu ada dua macam, iaitu :
  1. Dalil Aqli (menggunakan akal).
  2. Dalil Naqli (dari Al-Quran dan Hadis).
Yang menentukan apakah dalil itu aqli atau naqli adalah fakta dari permasalahan yang ditunjukkan untuk diimani. Apabila permasalahannya adalah fakta yang boleh diindera maka dipastikan dalilnya aqli bukan naqli. Namun jika permasalahannya tidak dapat diindera maka dalilnya adalah naqli. Dalil naqli itu sendiri diperoleh dari perkara yang boleh diindera. Maksudnya keberadaannya sebagai dalil tercakup didalam perkara yang dapat diindera. Kerana itu dalil naqli digolongkan sebagai dalil yang layak untuk diimani tergantung pada dalil aqli dalam menetapkannya sebagai dalil.
  1. Allah SWT – Orang yang mendalami perkara yang dituntut akidah Islam untuk diimani akan menjumpai bahawa Iman kepada (wujud) Allah SWT dalilnya adalah aqli. Alasannya perkara tersebut – iaitu adanya al-Khaliq (Maha Pencipta) bagi segala yang ada – dapat dijangkau dengan panca indera.
  2. MalaikatIman terhadap (keberadaan) Malaikat-Malaikat dalilnya adalah naqli. Alasannya keberadaan Malaikat tidak dapat dijangkau indera. Malaikat tidak boleh dijangkau zatnya dan tidak boleh dijangkau dengan apapun yang menunjukkan atas (keberadaan)nya.
  3. Kitab-KitabIman terhadap Kitab-Kitab Allah SWT dapat dihuraikan sebagai berikut. Jika yang dimaksud adalah Iman terhadap Al-Quran maka dalilnya aqli, kerana Al-Quran dapat diindera dan dijangkau. Demikian pula kemukjizatan Al-Quran dapat diindera sepanjang zaman. Tetapi jika yang dimaksud adalah iman terhadap kitab-kitab selain Al-Quran, seperti Taurat, Injil dan Zabur, maka dalilnya adalah naqli. Alasannya bahawa Kitab-Kitab ini adalah dari sisi Allah SWT tidak dapat dijangkau (keberadaannya) sepanjang zaman. Kitab-Kitab tersebut adalah dari sisi Allah SWT dan dapat dijangkau keberadaanya tatkala ada Rasul yang membawanya sebagai mukjizat. Kemukjizatannya berhenti saat waktunya berakhir. Jadi, mukjizat tersebut tidak boleh dijangkau oleh orang-orang (pada masa) setelahnya. Namun sampai kepada kita berupa berita yang mengatakan bahawa kitab tersebut berasal dari Allah SWT dan diturunkan kepada Rasul. Kerana itu dalilnya naqli bukan aqli, kerana akal – di setiap zaman – tidak mampu menjangkau bahawa kitab itu adalah kalam Allah SWT dan akal tidak mampu mengindera kemukjizatannya.
  4. Rasul-Rasul – Begitu pula halnya Iman terhadap para Rasul. Iman terhadap Rasul (Nabi Muhammad s.a.w.) dalilnya aqli, kerana pengetahuan akan Al-Quran sebagai kalam Allah dan ia dibawa oleh Rasul (Nabi Muhammad s.a.w.) adalah sesuatu yang dapat diindera. Dengan mengindera Al-Quran dapat diketahui bahawa Muhammad itu Rasulullah. Hal itu dapat dijumpai sepanjang zaman dan setiap generasi. Sedangkan Iman terhadap para Nabi dalilnya adalah naqli, kerana dalil (bukti) kenabian para Nabi –iaitu Mukjizat-Mukjizat mereka- tidak dapat diindera kecuali oleh orang-orang yang sezaman dengan mereka. Bagi orang-orang yang datang setelah mereka hingga zaman sekarang bahkan sampai kiamat pun, mereka tidak menjumpai mukjizat tersebut. Bagi seseorang tidak ada bukti yang dapat diindera atas kenabiannya. Kerana itu bukti atas kenabiannya bukan dengan dalil aqli melainkan dengan dalil naqli. Lain lagi bukti atas kenabian (Nabi Muhammad s.a.w.) yang berupa mukjizat beliau. Mukjizat tersebut (selalu) ada dan dapat diindera, iaitu Al-Quran. Jadi dalilnya adalah aqli.
  5. Hari Kiamat – Dalil Hari Kiamat adalah naqli, kerana Hari Kiamat tidak dapat diindera, lagi pula tidak ada satu pun perkara yang dapat diindera yang menunjukkan tentang Hari Kiamat. Dengan demikian tidak terdapat (satu) dalil aqli pun untuk hari kiamat. Dalilnya adalah naqli.
  6. Qada dan QadarQada dan Qadar dalilnya aqli, kerana Qada adalah perbuatan manusia yang dilakukannya atau yang menimpanya (dan tidak dapat ditolak). Ia adalah sesuatu yang dapat diindera maka dalilnya adalah aqli. Qadar adalah khasiat sesuatu yang dimunculkan (dimanfaatkan) oleh manusia, seperti kemampuan membakar yang ada pada api, kemampuan memotong yang ada pada pisau. Khasiat ini adalah sesuatu yang dapat diindera, maka dalil untuk perkara Qadar adalah aqli.
  7. D.    Huraian Rukun Iman
Sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Muslim, dari Umar Ibni Al-Khattab r.a bahawa di dalam pertemuan malaikat Jibril dengan Rasulullah saw di dalam sebuah majlis yang dihadiri oleh ramai sahabat-sahabat Rasulullah saw maka Jibril telah mengemukakan pertanyaan kepada Rasulullah saw yang bermaksud: “Jibril telah berkata kepada Rasulullah, kamu terang kepadaku mengenai iman maka jawab Rasulullah, iman itu ialah bahawa kami beriman kepada Allah, kepada malaikat, kepada kitab-kitab, kepada rasul-rasul, kepada hari kemudian dan kamu beriman bahawa habuan dan peruntukan bagi kamu sama ada baik atau buruk adalah semua daripada Allah swt, maka Jibril pun berkata kamu telah berkata benar.”
Jadi, dari ayat Al-Quran dan hadith dapatlah disimpulkan bahawa iman itu ialah 6 perkara iaitu:
  1. Percaya kepada Allah
  2. Percaya kepada Malaikat
  3. Percaya kepada Kitab
  4. Percaya kepada Rasul
  5. Percaya kepada Hari Kiamat
  6. Percaya kepada Qada’ dan Qadar
    1. 1.      Percaya Kepada Allah Swt
Beriman kepada Allah SWT artinya meyakini Allah sebagai Tuhan semesta alam, juga yakin akan kebenaran keberadaan para Malaikat-Nya, wahyu-Nya (kitab-kitab Allah), para rasul-Nya, hari akhir, dan Qodho dan Qadar Allah SWT bagi setiap manusia. Pembenaran atas semua itu harus diikuti dengan tindakan nyata, sebagai pengamalan atas keimanan tersebut.
Iman kepada Allah SWT merupakan fitrah manusia. Artinya, pada hakikatnya seluruh umat manusia mempercayai adanya Allah SWT dan mengakui-Nya sebagai Tuhan (Q.S. 7:172). Manusia Jahiliyah pun mengenal adanya Allah SWT sebagai Pencipta dan Pengatur alam semesta (Q.S. 10:31, 43:9). Mereka menyembah berhala dengan dalih untuk mendekatkan diri kepada Allah SWT (Q.S. 39:3).
Menurut filosof Ibnu Rusyd , ada dua cara membuktikan adanya Allah: 
1. Dalil Al-’Inayah (The Proof of Providence), yakni dengan melihat kesempurnaan struktur susunan alam semesta atau keteraturan fenomena alam.
2.    Dalil Al-Ikhtira (The Proof of Creation), yakni dengan melihat penciptaan makhluk hidup. Manusia tidak mungkin mampu membuat makhluk binatang kecil sekalipun.
Al-Quran sendiri menunjukkan suatu metode yaitu dengan menyelidiki kejadian manusia dan alam semesta. Dalam penciptaan langit dan bumi serta pergantian siang dan malam ada tanda-tanda bagi mereka yang berakal yang memikirkannya (Q.S. 3:190-191). Manusia diperintahkan memperhatikan kerajaan langit dan bumi dan segala yang diciptakan Allah (Q.S. 7:185). Bahkan, diri kita sendiri harus kita perhatikan untuk memikirkan eksistensi-Nya (Q.S. 51:21).
Nabi Saw bersabda: “Barangsiapa mengenali dirinya, maka ia akan mengenal Tuhannya”.
Dengan demikian, manusia akan menemukan bahwa Allah-lah Sang Pencipta dan Pengatur alam semesta. Dia pula yang berhak disembah dan dimintai pertolongan. Dia bisa dikenali dengan pemahaman sifat-sifat-Nya dan ciptaan-Nya. Manusia dilarang memikirkan tentang hakikat Dzat Tuhan, karena akal manusia tidak mungkin menjangkau-Nya. Allah adalah Dzat Yang Mahagaib.
“Pikirkanlah tentang ciptaan Allah dan jangan kamu berpikir tentang Dzat-Nya…”
Pengamalan keimanan kepada Allah harus diikuti dengan pembenaran atas firman-firman-Nya, yang kini tertuang dalam Al-Quran, sekaligus mengamalkan apa yang diperintahkan-Nya dan menjauhi apa yang dilarang-Nya.
Minimal, seorang mukmin harus membuktikan keimanannya dengan mengerjakan shalat lima waktu. Karena, dalam sebuah hadits disebutkan, pembeda antara seorang mukmin/Muslim dan kafir adalah shalat.
 Beriman dengan Allah bermaksud:
  1. Membenarkan dengan yakin akan adanya Allah
  2. Membenarkan dengan yakin akan keesaan Allah, baik dalam perbuatanNya menjadikan alam dan makhluk seluruhnya mahupun dalam menerima ibadat setiap makhluk
  3. Membenarkan dengan yakin bahawa Allah bersifat dengan segala sifat kesempurnaan, suci dari segala kekurangan dan suci juga dari menyerupai segala yang baharu
                        “Wahai sekalian manusia! Beribadatlah kepada Tuhan kamu yang telah menciptakan kamu dan orang-orang yang terdahulu daripada kamu supaya kamu (menjadi orang-orang yang ) bertaqwa” (Surah Al-Baqarah:21)
Artinya bahawa Allah itu adalah pencipta setiap benda yang ada di ala ini termasuk bumi langit dan planet-planet yang lain, yang dapat dilihat atau tidak, semuanya adalah kepunyaan Allah swt
Percaya kepada Allah ini adalah pokok kepada kepercayaan atau rukun-rukun iman yang lain karena dengan adanya Allah maka adanya yang lain-lain itu.
  1. 2.       Percaya Kepada Malaikat
Artinya ialah bahawa Allah telah menjadikan sejenis makhluk halus yang keadaan asalnya tidak boleh dilihat, bukan lelaki dan bukan perempuan. Hidup mereka senantiasa taat kepada perintah Allah tanpa sesekali menentangnya. Malaikat dijadikan oleh Allah dari cahaya. Sabda Rasulullah saw (terjemahanya): ”Malaikat itu dijadikan daripada cahaya, jin dijadikan daripada api yang tidak berasap & dijadikan nabi Allah Adam sebagaimana yang diterangkan iaitu daripada tanah” – (Hadisth riwayat Muslim).
  • Nama dan Tugas Malaikat
  1. Malaikat Jibril – Menyampaikan wahyu dan perintah Allah kepada nabi-nabi & rasul-rasul-Nya untuk disampaikan kepada manusia.
  2. Malaikat Mikail – Mengawal cekerawala termasuk matahari, bulan, bintang-bintang, hujan dan panas dan yang lain mengikut yang dikehendaki oleh Allah.
  3. Malaikat Izrail – Mencabut nyawa seluruh makhluk yang bernyawa apabila sudah sampai waktu yang dikehendaki oleh Allah.
  4. Malaikat Israfil – Meniup sangkekala apabila tiba masanya.
  5. Malaikat Raqib – Mencatat amalan baik yang dilakukan oleh manusia.
  6. Malaikat Atid – Mencatit amalan jahat yang dilakukan oleh manusia.
  7. Malaikat Mungkar – Menyoal manusia di dalam kubur.
  8. Malaikat Nangkir – Menanyai manusia di dalam kubur.
  9. Malaikat Ridwan – Mengawal syurga / menjaga pintu syurga.
  10. Malaikat Malik – Mengawal neraka / menjaga pintu neraka.
  • Tugas-tugas Malaikat yang Lain
  1. Membawa wahyu kepada para Nabi dan Rasul.
  2. Bertasbih, selalu patuh dan sujud pada Allah.
  3. Memikut Arsy.
  4. Berdoa untuk orang-orang beriman.
Peranan Malaikat di Akhirat seperti memberi salam pada ahli syurga, mengazab ahli neraka dan seumpamanya
  • Hikmak Beriman Kepada Malaikat
  1. Seseorang itu menyadari bahawa dia sentiasa diawasi oleh Malaikat maka dia akan sentiasa menjaga tingkah laku yang berkelakuan baik, menjaga tutur kaya yang walau dimana dia berada.
  2. Seseorang akan segera insaf dan tidak mengulangi kesalahan dan kesilapan kerana menyedari setiap tutur kata dan gerak laku yang tidak terlepas daripada catitan Malaikat Raqib dan Atid.
  3. Seseorang muslim akan sentiasa melakukan apa yang disuruh Allah dan menghindar apa yang dilarang Allah supaya selamat di alam kubur kerana dia mengetahui apabila dia mati, dia akan ditanya dan diseksa oleh Malaikat di dalam kubur.
  4. 3.      Percaya Kepada Kitab-kitab Allah.SWT
Orang-orang Islam wajib percaya bahwa Allah swt telah menurunkan beberapa buah kitab kepada rasul-rasul-Nya. Isi pengajaran kitab-kitab itu adalah mengandung ajaran-ajaran mengenai amal ibadah untuk akhirat dan juga petunjuk-petunjuk untuk memperbaiki kehidupan manusia di dunia.
  • Kitab-kitab yang Wajib Diketahui
  1. Zabur        : Nabi Daud (dalam bahasa Qibti).
  2. Taurat       : Nabi Musa (dalam bahasa Ibrani).
  3. Injil           : Nabi Isa (dalam bahasa Suryani).
  4. Al-Quran  : Nabi Muhammad saw (dalam bahasa Arab).
Selain kitab-kitab Allah SWT yang berbentuk mushaf. Allah juga menurunkan suhuf. Shuhuf adalah firman Allah yang berbentuk lembaran, shuhuf yang pernah diturunkan Allah antara lain:
  1. Nabi Adam            – 10 shuhuf.
  2. Nabi Syits              – 60 shuhuf, (pendapat lain mengatakan 50 shuhuf).
  3. Nabi Khanukh       – 30 shuhuf.
  4. Nabi Ibrahim         – 30 shuhuf (10 shuhuf).
  5. Nabi Musa             – 10 shuhuf.

  • Hikmah Beriman Dengan Kitab-kitab
Menunjukkan bahawa agama yang datang dari Allah adalah satu sahaja yaitu Islam yang terkandung di dalam kitab-kitab yang datang dari Allah sebelum kitab Al-Qur’an.
Umat manusia di sepanjang zaman sebenarnya memerlukan agama yang satu yaitu Islam, yang berteraskan akidah tauhid. Ini semua terkandung dalam semua kitab-kitab yang datang dari Allah
 Perbezaan dari segi syariat perkara penting berkaitan pelaksanaan dalam agama boleh berlaku. Yang ditegah secara tegas ialah perbezaan dari segi akidah atau perkara-perkara usul. Ini terbukti dalam syariat-syariat kitab-kitab dari satu nabi dengan nabi yang lain berbeza, tetapi akidah dan perkara pokok yang lain semuanya sama
Semua para Nabi adalah Islam. Tidak ada percanggahan antara al-Quran dan Taurat sebagaimana juga tidak ada pertentangan dengan Injil dan kitab-kitab lain. 
Firman Allah SWT di da lam surah Al-Baqarah ayat 231 sebagai berikut:
Artinya : ”Pada mulanya manusia itu adalah umat yang satu (menurut agama Allah yang satu tetapi akhirnya mereka telah berselisih faham), maka Allah telah mengutuskan nabi-nabi sebagai pemberi khabar gembira (kepada orang-orang yang beriman dengan balasan syurga), dan pemberi amaran (kepada yang engkar dengan balasan azab neraka), dan Allah menurunkan bersama nabi-nabi itu kitab-kitab suci yang mempunyai keterangan-keterangan benar untuk menjalankan hukuman di antara manusia mengenai apa yang mereka pertikaikan”. (Surah Al-Baqarah: 213)
Al-Quran merupakan kitab terakhir sekali diturunkan oleh Allah dan sebagai penutup kepada kitab-kitab yang terdahulu.
Dari segi keaslian : Al-Quran tetap asli tidak ada perubahan dan tidak mampu dipinda oleh manusia manakala kitab-kitab lain berubah dan tidak asli. Al-Quran sesuai untuk semua zaman dan tempat, manakala kitab-kitab lain untuk tempoh-tempoh tertentu sahaja. Bahasa Al-Quran adalah bahasa arab yang hidup pemakainnya sepanjang masa, iaitu sentiasa digunakan oleh ramai dan banyak negara di seluruh dunia
  1. 4.      Percaya Kepada Rasul
Seorang muslim diwajibkan beriman bahwa Allah telah mengutuskan beberapa orang rasul yang dipilih-Nya darijenis manusia yang cukup sempurna. Mereka membimbing manusia kepada kehidupan yang membawa kebahagiaan di dunia dan akhirat.
  • Sifat-sifat yang wajib bagi Rasul:
  1. Siddiq        – Benar pada segala percakapan, perkhabaran dan perbuatan.
  2. Amanah     – Jujur dan tidak membuat kesalahan.
  3. Tabligh      –  Menyampaikan semua perintah Allah kepada manusia.
  4. Fathonah   – Bijaksana
Arti Rasul dari segi bahasa : Utusan yang menyampaikan sesuatu perutusan seseorang kepada orang lain. Arti Rasul dari segi istilah adalah: Lelaki utusan Allah yang menerima wahyu Allah untuk dirinya yang wajib disampaikan kepada umat manusia agar mereka dapat melalui jalan yang lurus dan diridhai Allah.
  • Hikmah beriman kepada Rasul Allah SWT.
Hikmah beriman kepada rasul Allah SWT dalam kehidupan, antara lain sebagai berikut:
  1. Bertambah iman kepada Allah SWT dengan mengetahui bahwa rasul itu benar-benar manusia pilihan-Nya.
  2. Mau mengamalkan apa yang disampaikan para Rasul.
  3. Bersyukur kepada Allah SWT atas segala nikmat yang diberikan.
  4. Memercayai tugas-tugas yang dibawanya untuk disampaikan kepada umatnya.
  5. Lebih mencintai, menghormati, dan mengagungkan Rasul atas perjuangannya dalam menyampaikan agama Allah SWT kepada umatnya.
  6. Akan selamat di dunia dan di akhirat dengan bimbingan yang diberikan Rasul.
  7. Memperoleh teladan yang baik untuk menjalani hidup.
  8. 5.         Percaya Hari Kiamat
Beriman kepada hari Akhirat merupakan masalah yang paling berat dari segala macam akidah dan kepercayaan manusia. Sejak zaman sebelum Islam sampailah sekarang manusia telah memperkatakan masalah ini. Para ahli fakir selalu menempatkan persoalan ini sebagai inti penyelidikan, sebab beriman kepada hari akhirat akan membawa manusia kepada keyakinan adanya satu kehidupan duniawi dan penciptaan manusia. Demikianlah pentingnya masalah ini hingga turunnya ayat-ayat Allah menerangkan kedudukan hari Akhirat.
Lima fase pola beriman kepada hari Akhirat:
  1. Tahap kehancuran makhluk yang ada di muka bumi. Terjadi gempa bumi, di mana gunung-gunung menjadi debu, air laut mendidih meluap-luap, bintang-bintang berguguran, langit bergulungan, sedang manusia mabuk dan pitam. Kemudian musnahlah segala makhluk sama ada yang bernyawa mahupun tidak, hanya Allah yang tetap kekal.
  2. Hari kebangkitan di mana manusia akan dibangkitkan dari kubur dan dikumpulkan dipadang Mahsyar.
  3. Diperlihatkan seluruh amal perbuatan di dunia dahulu. Tidak ada yang tersembunyi sama ada yang jahat mahupun yang baik, sekalipun sebesar zarah.
  4. Hari menghisab di depan mahkamah keadilan Allah, dimana manusia akan memperolehi keputusan yang paling adil tanpa ada penganiayaan.
  5. Hari keputusan di mana manusia akan menerima ganjaran yang setimpal dengan amalannya. Di sini saat yang dijanjikan akan dipenuhi sebagai tujuan penciptaan manusia. Mereka yang banyak amal kebajikan ditempatkan di syurga dan banyak amalan kejahatan akan ditempatkan di neraka.
  • Hikmah Beriman dengan Hari Akhirat
  1. Memperbaharui kesedaran tentang hakikat adanya alam akhirat yang merupakan tempat manusia menerima balasan dan juga tempat yang kekal abadi untuk semua manusia.
  2. Mempertingkatkan keimanan dengan merasai keagongan Allah Rabul-Alamin selaku pemerintah dan penguasa serta tuan punya Alam, pencipta dan pemilikan hari Akhirat dan segala isi kandungannya.
  3. Melembutkan hati manusia dengan mengingati mati dan Hari Akhirat.
  4. Mengalakkan orang Islam melakukan ma’ruf (kebaikan) dan meninggalkan kejahatan.
  5. 6.         Beriman Kepada Qada Dan Qadar Allah
Menurut bahasa qadha memiliki beberapa arti yaitu hukum, ketetapan, perintah, kehendak, pemberitahuan, dan penciptaan. Sedangkan menurut istilah, qadha adalah ketentuan atau ketetapan Allah SWT dari sejak zaman azali tentang segala sesuatu yang berkenaan dengan makhluk-Nya sesuai dengan iradah (kehendak-Nya), meliputi baik dan buruk, hidup dan mati, dan seterusnya. 
Menurut bahasa, qadar berarti kepastian, peraturan, dan ukuran. Sedangkan menurut istilah, qadar adalah perwujudan ketetapan (qadha) terhadap segala sesuatu yang berkenaan dengan makhluk-Nya yang telah ada sejak zaman azali sesuai dengan iradah-Nya. Qadar disebut juga dengan takdir Allah SWT yang berlaku bagi semua makhluk hidup, baik yang telah, sedang, maupun akan terjadi.
Beriman kepada qada dan qadar adalah menyakini dengan sepenuh hati adanya ketentuan Allah SWT yang berlaku bagi semua mahluk hidup. Semua itu menjadi bukti kebesaran dan kekuasan Allah SWT. Jadi, segala sesuatu yang terjadi di alam fana ini telah ditetapkan oleh Allah SWT.
Takdir di bagai menjadi dua yaitu:
  1. Takdir Muallaq
Yaitu takdir yang erat kaitannya dengan ikhtiar manusia. Contohnya seorang siswa bercita-cita ingin menjadi insinyur pertanian. Untuk mencapai cita-citanya itu ia belajar dengan tekun. Akhirnya apa yang ia cita-citakan menjadi kenyataan. Ia menjadi insinyur pertanian.
  1. Takdir Mubram
Yaitu takdir yang terjadi pada diri manusia dan tidak dapat diusahakan atau tidak dapat di tawar-tawar lagi oleh manusia. Contoh. Ada orang yang dilahirkan dengan mata sipit , atau dilahirkan dengan kulit hitam sedangkan ibu dan bapaknya kulit putih dan sebagainya.
  • Hikmah Beriman kepada Qada dan Qadar
Dengan beriman kepada qadha dan qadar, banyak hikmah yang amat berharga bagi kita dalam menjalani kehidupan dunia dan mempersiapkan diri untuk kehidupan akhirat. Hikmah tersebut antara lain:
  1. Melatih diri untuk banyak bersyukur dan bersabar
Orang yang beriman kepada qadha dan qadar, apabila mendapat keberuntungan, maka ia akan bersyukur, karena keberuntungan itu merupakan nikmat Allah yang harus disyukuri. Sebaliknya apabila terkena musibah maka ia akan sabar, karena hal tersebut merupakan ujian.
Firman Allah dalam QS. An-Nahl ayat 53 yang artinya :
“dan apa saja nikmat yang ada pada kamu, maka dari Allah( datangnya), dan bila ditimpa oleh kemudratan, maka hanya kepada-Nya lah kamu meminta pertolongan. ”
  1. Menjauhkan diri dari sifat sombong dan putus asa
Orang yang tidak beriman kepada qadha dan qadar, apabila memperoleh keberhasilan, ia menganggap keberhasilan itu adalah semata-mata karena hasil usahanya sendiri. Ia pun merasa dirinya hebat. Apabila ia mengalami kegagalan, ia mudah berkeluh kesah dan berputus asa , karena ia menyadari bahwa kegagalan itu sebenarnya adalah ketentuan Allah.
Firman Allah SWT dalam QS.Yusuf ayat 87 yang artinya :
Hai anak-anakku, pergilah kamu, maka carilah berita tentang Yusuf dan saudaranya dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir. 
  1. Memupuk sifat optimis dan giat bekerja 
Manusia tidak mengetahui takdir apa yang terjadi pada dirinya. Semua orang tentu menginginkan bernasib baik dan beruntung. Keberuntungan itu tidak datang begitu saja, tetapi harus diusahakan. Oleh sebab itu, orang yang beriman kepada qadha dan qadar senantiasa optimis dan giat bekerja untuk meraih kebahagiaan dan keberhasilan itu.
Firaman Allah dalam QS Al- Qashas ayat 77 yang artinya :
Dan carilah pada apa yang telah dianugerahkan Allah kepadamu (kebahagiaan) negeri akhirat, dan janganlah kamu melupakan bahagianmu dari (kenikmatan) duniawi dan berbuat baiklah (kepada orang lain) sebagaimana Allah telah berbuat baik, kepadamu, dan janganlah kamu berbuat kerusakan di (muka) bumi. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang berbuat kerusakan.
  1.  Menenangkan jiwa
Orang yang beriman kepada qadha dan qadar senangtiasa mengalami ketenangan jiwa dalam hidupnya, sebab ia selalu merasa senang dengan apa yang ditentukan Allah kepadanya. Jika beruntung atau berhasil, ia bersyukur. Jika terkena musibah atau gagal, ia bersabar dan berusaha lagi.
Firaman Allah dalam QS. Al-Fajr ayat 27-30 yang artinya :
Hai jiwa yang tenang. Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang tenang lagi diridhai-Nya. Maka masuklah kedalam jamaah hamba-hamba-Ku, dan masuklah kedalam surga-Ku.
  1. E.     Serba Serbi Aqidah
  • Buah Keimanan
  1. Membebaskan jiwa kita dari perbudakan oleh manusia dan semua makhluq
    menuju kemerdekaan yang hakiki yaitu penghambaan kepada Allah SWT saja (lih.
    hadits Ruba’i bin Amir ra. utusan Rasulullah SAW dan panglima Rustum dari Persia).
  2. Membangkitkan keberanian membela kebenaran dan tak takut mati serta
    cinta syahid, sebab meyakini bahwa yang memberi umur, rizqi, manfaat dan bahaya,
    menghidupkan dan mematikan hanya Allah SWT (QS 3/145, 4/78).
  3. Merasa yakin tujuan hidupnya adalah keridhoan Allah SWT dan ia akan
    mendapatkan berbagai kebaikan yang banyak di dunia sebelum kenikmatan di akhirat
    kelak, berupa : Perlindungan-Nya (QS 2/257), petunjuk-Nya (QS 22/54, 64/11),
    pertolongan-Nya (QS 40/51), penjagaan-Nya (QS 10/98), mengokohkan
    kedudukannya (QS 24/55) dan datangnya barakah (kebaikan yang banyak) baik dari
    langit maupun dari bumi (QS 7/96) untuknya.
  4. Hidupnya berada dalam ketenangan lahir batin (QS 13/28, 48/4), karena ia
    hidup dalam cahaya hidayah Allah SWT sehingga ia tidak menzhalimi orang lain
    maupun dirinya sendiri.
  • Peringkat-Peringkat Iman
  1. Iman Taqlid – Iman ikut-ikutan, hanya semata-mata mengikut pendapat orang lain.
  2. Iman Ilmu – Beriman semata-mata kerana berilmu dan berdasarkan pada fikiran tidak terletak di hati.
  3. Iman A’yan – Iman yang terletak di dalam hati. Iman ini dimiliki oleh orang-orang soleh.
  4. Iman Hak – Iman sebenar yang terlepas dari nafsu syaitan. Iman ini dimiliki oleh golongan muqarabbin.
  5. Iman Hakikat – Iman peringkat tertinggi yang boleh dicapai oleh manusia. Iman ini hidup semata-mata untuk Allah dan Rasul serta hari Akhirat seperti para sahabat nabi.
  • Iman Bertambah Dan Iman Berkurang
Iman manusia sentiasa bertambah dan berkurang mengikut amalan. Perkara-perkara yang perlu dilakukan untuk meneguhkan iman:
  1. Melawan hawa nafsu.
  2. Mengosongkan hati daripada sifat-sifat tercela.
  3. Membiasakan diri dengan sifat-sifat terpuji.
  4. Melahirkan keikhlasan berbakti dan berkorban semata-mata kerana Allah.
  5. Memperbanyakkan amalan-amalan sunat.
  6. Bertafakur, iaitu memerhatikan tanda-tanda kebesaran dan kekuasan Allah . 
  • Kepentingan Mempelajari Ilmu Akidah
Antara beberapa kepentingan mempelajari ilmu akidah termasuklah:
  1. Supaya terhindar daripad ajaran-ajaran sesat yang akan merosakan akidah seseorang terhadap Allah swt.
  2. Meneguhkan keimanan dan keyakinan kepada sifat-sifat kesempurnaan-Nya.
  3. Memantapkan akidah seseorang supaya tidak terikut dan terpengaruh dengan amalan-amalan yang boleh merosakan akidah.
  4. Audit dan Timbangan Amalan. Antaranya perkara yang akan dialami oleh manusia di akhirat ialah hisab dan timbangan amalan.
  5. Balasan Syurga dan Neraka. Berdasarkan nas-nas al-Quran menunjukkan bahawa orang yang mempunyai amalan baiknya banyak sehingga memberatkan timbangan amalan baik ia akan dimasukan ke dalam syurga, manakala mereka yang sebaliknya akan dimasukan ke dalam neraka.
  6. Dapat mengeluarkan hujah-hujah yang boleh mematahkan hujah daripada pihak lawan yang cuba memesongkan akidah seseorang.
  • Kepentingan Akidah Dalam Kehidupan Manusia
  1. Akidah Sebagai Asas.
  2. Akidah Sebagai Penentu atau Pendorong.
  • Penyelewengan Dan Kerusakan Akidah
  1. Melalui Percakapan atau ucapan.
  2. Melalui Perbuatan.
  3. Melalui Iktikad dalam hati.
  • Pembinaan Akidah
  1. Memahami konsep Islam yang sebenarnya dan memahami konsep akidah secara khusus.
  2. Membersihkan hati dengan cara meninggalkan dosa dan melakukan perkara-perkara yang disuruh oleh Allah.
  3. Sentiasa berjihad melawan nafsu dan syaitan untuk beriltizam dengan Islam.
  4. Bersama-sama dengan orang-orang yang soleh atau sentiasa mencari suasana yang baik.
  5. Sentiasa berdoa memohon pimpinan Allah.
  6. Bertawakal kepada Allah.
  7. F.     Makna Tegaknya Masyarakat Di Atas Aqidah Islami
Inilah aqidah yang tegak di atasnya masyarakat Islam. yaitu aqidah “Laa ilaaha illallah Muhammadan Rasuulullah.” Makna dari ungkapan tersebut adalah bahwa masyarakat Islam benar-benar memuliakan dan menghargai aqidah itu dan berusaha untuk memperkuat aqidah tersebut di dalam akal maupun hati. Masyarakat itu juga mendidik generasi Islam untuk memiliki aqidah tersebut dan berusaha menghalau pemikiran-pemikiran yang tidak benar dan syubhat yang menyesatkan. Ia juga berupaya menampakkan (memperjelas) keutamaan-keutamaan aqidah dan pengaruhnya dalam kehidupan individu maupun sosial dengan (melalui) alat komunikasi yang berpengaruh dalam masyarakat, seperti masjid-masjid, sekolah-sekolah, surat-surat kabar, radio, televisi, sandiwara, bioskop dan seni dalam segala bidang, seperti puisi. prosa, kisah-kisah dan teater.
Bukanlah yang dimaksud membangun masyarakat Islam di atas dasar aqidah Islamiyah adalah dengan memaksa orang-orang non Muslim untuk meninggalkan aqidah mereka. Tidak!, karena hal ini tidak pernah terlintas dalam benak seorang Muslim terdahulu dan tidak akan terlintas di benak mereka untuk selamanya. Bukankah lslam telah mengumumkan dengan kata-kata yang jelas.
Sejarah telah membuktikan bahwa sesungguhnya masyarakat Islam pada masa-masa keemasannya adalah masyarakat yang paling toleran terhadap para penentangnya dalam aqidah. Fakta ini diperkuat oleh banyak pernyataan kesaksian orang-orang di luar islam sendiri.
Maksud dari tegaknya masyarakat, di atas aqidah Islam adalah bahwa masyarakat Islam itu bukanlah masyarakat yang terlepas dari segala ikatan, tetapi masyarakat yang komitmen dengan aqidah Islam. bukan masyarakat penyembah berhala, dan bukan masyarakat Yahudi atau Nasrani, bukan pula masyarakat liberal atau masyarakat Sosialis Marxisme, tetapi ia adalah masyarakat yang bertumpu pada aqidah tauhid atau aqidah Islam, di mana aqidah Islam itu selalu tinggi dan tidak ada yang menandingi. Islam tidak menerima jika kalian berada di masyarakat sementara kalian tidak berperan apa pun, dan tidak rela mengganti aqidah yang lain dengan aqidah Islamnya, sehingga bisa meluruskan pandangan manusia terhadap Allah, manusia, alam semesta dan kehidupan.
Bukanlah dikatakan masyarakat Islam itu masyarakat yang menyembunyikan asma”Allah” dalam arahan-arahannya, kemudian menggantinya dengan nama”Alam.” Sebagai contoh terkadang kita katakan bahwa sungai-sungai adalah pemberian alam, hutan juga pemberian alam, alam itulah yang menciptakan dan yang mengembangkan segala sesuatu, bukan Allah yang menciptakan segala sesuatu, Rabb segala sesuatu dan pengatur segala sesuatu.
Sesungguhnya pandangan masyarakat Barat terhadap masalah ketuhanan dan kaitannya dengan alam semesta adalah bahwa Allah telah menciptakan alam, kemudian membiarkannya, maka tidak ada yang mengatur, tidak ada yang menguasai. Persepsi seperti ini mirip dengan persepsi yang diambil dari para filosof Yunani terhadap masalah ketuhanan, terutama Aristoteles yang tidak mengenal tuhan kecuali bagian dari dirinya, adapun pandangannya tentang alam, alam itu tidak ada yang mengatur dan tidak dikenal baik atau buruk dari tuhan. Dan yang lehih aneh dari pada itu adalah filsafat Aflathun yang tidak mengenal Tuhan sedikit pun, hingga dari dirinya.





BAB III
PENUTUP
  1. A.    Kesimpulan
Aqidah dan keimanan merupakan hal yang terpenting dalam agama islam. Umat islam wajib hukumnya beriman kepada Allah dan Rasulullah “Laa ilaaha illallah Muhammadan Rasuulullah”.
Banyak sekali manfaat dan hikmah beriman kepada Allah dan Rasulullah diantarannya Membebaskan jiwa kita dari perbudakan oleh manusia dan semua makhluq
menuju kemerdekaan yang hakiki yaitu penghambaan kepada Allah SWT.
  1. B.     Saran
Seperti yang telah diuraikan di atas bahwa betapa pentingnya aqidah dan keimanan maka dari itu, marilah kita senantiasa meningkatkan kualitas keimanan kita kepada Allah SWT, agar kita mendapat rahmat Allah SWT, dan nanti di akhirat kita mendapatkan syurganya Allah SWT.

Facebook Twitter Google+
Back To Top